söndag 2 maj 2010

African huts

Vilken helg vi har haft! Igår tog vi och Luisa följe med Niklas, Nettan, Lin och Chrille ner till Tondoba Bay och Deep South Diving Diving Camp, 14 km söder om Marsa Alam, dvs ca 30 mil söder om El Gouna. Colona Divers kommer ta över dykcentrat där from i september och vi var nyfikna på hur det såg ut. Vi hade hyrt en bil som visserligen var hyffsat ny men man vaggades sidled som i en gammal dålig tågvagn... mycket märklig känsla! Väl framme njöt vi i kvällsolen på stranden, vilket häftigt ställe! Hit åker man för att dyka, dyka och dyka och mysa, läsa en bok och ha det gott!

På kvällen åkte vi in till Marsa Alam och käkade middag på en Italiensk restaurang. I mina ögon såg det ut som vilken taverna som helst, sedan kom menyn.... mums vad många goda saker... sedan kom MATEN... det var såååååå gott! Niklas och Nettan som bott i Egypten i 9 år, berättade att det var det bästa det har ätit sen de kom ner... Vi i vår familj hade ätit sen lunch så vi tog bara in bruchetas i olika former, mozarella Caprese och lite annat, det var ljuvligt gott och det slutade med att vi alla tog in mer och mer och bara åt tills vi var fyrkantiga om magarna :) Paret som hade restaurangen bestod av fru Italienska och herr Egypten, en oslagbar kombination, hit kommer vi alla igen!!

Efter en natt i vår afrikanska hydda var vi redo för att inta frukosten med en fantastisk utsikt över Röda Havet. Claes och jag dök vid lunchtid, de andra snorklade. Idag blev det ett stranddyk på husrevet, ett fint dyk med massa häftig mjukkoraller och vackra fiskar. På vägen hem gjorde vi ett stop i Port Ghalib innan vi fortsatte hem till El Gouna igen. Nu är klockan sent och min säng ropar.... KOM!